Loading...

Bmw x5 WIST het niet meer

Onlangs kregen wij een Bmw X5 in de werkplaats aangeboden met diverse storingen en wel een heel vreemde manier om de ruitenwissers uit te zetten. De klacht is dat al rijdend bij bijvoorbeeld afremmen en bij bijna stilstand van het voertuig de binnenverlichting soms aan gaat. Ook gaat het lampje van de gordels aan en uit. Het airbaglampje gaat soms aan maar ook weer uit. Op het moment dat de binnenverlichting aan gaat doet de radio ook vreemd en komt de melding getriebenotprogramm ook in het instrumenten paneel.

We beginnen zoals altijd met een gehele voertuig scan te maken om inzicht in de storingen te krijgen. We zien vele foutcodes, maar wat vooral opvalt is dat er geen communicatie is met diverse modules. Dit zijn de rood gekleurde modules in de scan.

Ondertussen kijken we even door de auto, of er verder nog iets opvalt wat dit kan veroorzaken, zoals achteraf ingebouwde zaken. We raadplegen het elektrisch schema en zien dat de niet te communiceren modules alle op de zelfde can-bus zitten.

We besluiten de scoop op de can-bus aan te sluiten om de can-bus zichtbaar te maken. We kiezen er voor om dit op de airbag stekker te doen, omdat deze het snelste te bereiken is. Deze nemen we los om te kunnen meten.

We zien niets vreemd aan de can-bus. Dit hadden we niet verwacht, er kan immers niet gecommuniceerd worden. We lezen nu met losgekopppelde stekker nogmaals de foutcodes uit. Tot onze verbazing kunnen we nu wel communiceren met de andere modules. Ok zal de airbag module dan de boosdoener zijn, daar lijkt het nu wel op.

De klant gaf aan dat de ruitenwissers ook stil vallen ten tijde van de storing als deze ingeschakeld zijn. We gaan de airbag stekker weer aankoppelen en gaan rijden met het voertuig. De ruitenwissers aan en kijken of we de storing kunnen ervaren. We gaan veel remmen, want dan ontstaat het probleem zoals de klant heeft aangegeven. Nu gebeurt het mooiste van alles, bij het naar beneden kantelen van de zonneklep ivm de zon knalt de storing er in. Was dat nu toeval of niet. Nou nee, kijk maar naar de video, want dit gebeurt er,

Nu besluiten we toch de scoop weer op de can-bus aan te sluiten en wel weer bij de airbag stekker ten tijde van de storing. Boem, bij het los nemen van de airbag stekker gaan de ruitenwissers ook weer uit .

Nu wordt het dus wel weer vreemder. We hadden even de verwachting dat een draadsluiting of iets dergelijks in de zonneklep de boosdoener zou zijn. Maar dit is niet het geval. In de werkplaats zien we ook dat soms het derde remlicht brand.

Ook niet altijd overigens. We hebben het probleem kunnen opwekken en we gaan nu kijken wat er met de can-bus gebeurd,

Er is verandering te zien tijdens de storing maar of dit de veroorzaker is betwijfel en we.

We besluiten op dat moment de voedingen en massa’s te controleren. Want als een module geen voeding heeft deze ook niet kan werken. Schema er bij en meten maar. We beginnen bij de airbag module omdat deze nu het makkelijkste bereikbaar is, Bingo of niet? We meten 4.9 volt, Huh 5 volt? Hebben we dan de verkeerde pen of het verkeerde schema. Nee het moet toch echt 12 volt zijn.

Terug naar het schema waar komt die 12 volt vandaan,

zekering F44. Even meten bij de zekering ook hier meten we 4.9 volt. Dan moet er iets anders aan de hand zijn, eens even kijken wat de zonneklep en verlichting dan kan veroorzaken. We bekijken eerst het schema.

Ja hoor zekering F42.

Laten we eens meten en ja hoor ook maar 4.9 volt. Maar als we hier maar deze spanning meten hoe kunnen de lampjes dan branden. Inderdaad deze branden niet bij het openen van de spiegel in de zonneklep. Dit was ons nog niet eens opgevallen. We meten hier de voeding en bedienen de klep. Als je goed kijkt in de video zie je wat er gebeurt met de voeding.

Nogmaals het schema erbij want waar komt deze voeding dan vandaan?

X contact zoals in het schema hierboven te zien is. Dat is het contactslot. Kappen er af en meten maar.

Bingo 4.9 volt uit het contactslot welke 12volt moet zijn. We overbruggen de draad zodat er 12 volt op staat. Nu werkt alles weer naar behoren.

We bestellen een nieuw contactblokje en monteren deze .

We maken nogmaals en scan wissen de foutcode’s en maken een proefrit.

De auto kan weer storingsvrij naar de klant.

Contact

Bel ons
0545 28 76 85
0653 27 57 33
Adres
Venneslatweg 4a
7151 HD Eibergen