De kernactiviteiten van AutoPro zijn het diagnosticeren en oplossen van storingen. Zodra een auto wordt aangeboden met een storing begint het vragen naar de klachten om tot een juiste diagnose te komen. Afhankelijk van de klachten, geluiden of storing wordt overgegaan tot het maken van een testrit, het uitlezen van de betreffende boordcomputer, of het maken van een autoscan. Met behulp van de uitlezing of de autoscan worden alle foutcodes in kaart gebracht, zodat een totaal beeld ontstaat en eventuele relaties tussen verschillende oorzaken kunnen worden herkend. Tevens wordt er bepaald of iets een oorzaak of een gevolg van een het bestaande probleem is.
Veelal geeft dit een indicatie van de richting en of de tijd die er aan besteed moet worden om tot een diagnose te komen. Op basis van verschillende metingen wordt gekeken in welke componenten een defect of afwijking te constateren is zodat deze geëlimineerd kan worden. Na eliminatie wordt opnieuw een test uitgevoerd om te zien of de storing verdwenen is en kan de daadwerkelijke diagnose worden gesteld.
Voordat er vervolg stappen worden ondernomen, heeft AutoPro contact met de klant en bespreekt de stand van zaken, de te verwachten kosten en de mogelijkheden / oplossingen met de daarbij behorende doorlooptijd. Zo wordt gezamenlijk afgestemd welke oplossing de klant verwacht. Hierbij wordt goed gekeken naar de totale kosten, maar staat de kwaliteit altijd voorop.
Met name voor garagebedrijven die een storing aanbieden is dit een geschikt moment om een keuze te maken: de storing op basis van de diagnose zelf te verhelpen of door AutoPro te laten repareren. Veelal wordt gekozen voor het laatste, onder andere vanwege het lagere reparatietarief, maar met name omdat, na vervanging, vaak nog een software aanpassingen/koppeling noodzakelijk is. Maar ook vanwege het zekerheid dat een storing ook daadwerkelijk is opgelost. Niets is zo vervelend als wanneer u opnieuw wordt geconfronteerd met hetzelfde, of een nieuw, bijkomend, probleem.
Gewenst onderhoud vindt plaatst op basis merk specifieke intervallen en OEM onderhouds- en reparatie-informatie. Uiteraard wordt ook gekeken naar eventuele andere afwijkingen en te verwachten onderhoud. Dit wordt aan de klant gemeld en indien gewenst worden componenten vervangen. Ook hier heeft de klant keuze in vervanging of modificatie van onderdelen en, in geval van vervanging, in originele, gebruikte en/of B-merk onderdelen