Loading...

Electrische Voertuigen met storing in de werkplaats

Electrische auto hoe diagnose te stellen hieraan.

Wij kregen een bmw i3 aangeboden welke geimporteerd is met geringe schade. De voorruit werd vervangen zo ook de airbags. Echter wil de auto niet rijden en word de auto bij ons aangeboden. Net als bij elk ander voertuig beginnen wij met een voertuigscan te maken om de status van alle modules in beeld te krijgen. Echter gaat de auto niet op contact dit verhelpen wij door de 12 volt accu te vervangen. Door het meer dan een jaar staan is deze defect.

Ook voor ons zijn deze EV (electrisch voertuig) voertuigen niet alledaagse korst, maar zoals we weten wel deels toekomst. We beschikken over de juiste documentatie tools en schema's en lezen ons goed in. Dit is een voorwaarde voor een juiste diagnose. Wij hebben het geluk dat wij de auto lange tijd tot onze beschikking hebben zodat wij hier ook veel van kunnen leren.

Om te beginnen proberen we in beeld te krijgen wat werkt er wel en wat werkt er niet. Ten eerste gaat de auto niet op contact en staan de wielen geblokkeerd. . Dit probleem kunnen we snel oplossen door de 12 volt accu te laden testen en vervangen. Ok de auto kan op op contact echter krijgen we diversee meldingen en blijft het voertuig in de P stand staan.

Het hoogvoltage laadsysteem werkt niet. We gaan ons consentreren op de foutcode's. Opvallend is de foutcode mbt accuveiligheids schakelaar. Maar ook de ander 3 en hier gaan wij ons op focussen.

Laten we de schema's er een bij pakken. Deze schakelaar bevind zich voor ik het voertuig en onderbreekt het circuit. Zoals de documentatie weergeeft sluiten we deze schakelaar welke geactiveerd is door iemand tijdens of na het ongeval. Deze schakelaar is deel van reeks in serie staan de interlocks. Niets meer dan een lus. Welke gesloten moet zijn om alle hoogvoltage componenten te activeren. Bij het onderbreken van een van de lussen zal het hoogvoltage systeem niet activeren. In hetzelfde schema zien we ook dat de veiligheidsaccuklem in serie staat met de veiligheidsschakelaar.

We meten op pen 1 veiligheidschakelaar echter geen voeding, en contoleren de verantwoordelijke zekering. Deze is heel. Waarom is de voeding er dan niet aanwezig? We gaan even terug naar de veiligheidsaccuklem immers bepaald deze of er voeding word doorgegeven. Hier zien we iets wat ons niet direct is opgevallen, er is met de accu plus kabel gerommeld.

In de foto hierboven hebben we tijdelijk een accu gemonteerd en de accuveiligheidsschskelaar overbrugd. De accukabel is onderweg.

We vinden de accu veiligheidsklem niet terug. De pluskabel is direct aan de accupool gesoldeerd?? Na enig speurwerk vinden we de stekker van de accuveiligheidschakelaar terug. Ok dit verklaard een heleboel. Wij nemen contact op met de autohandelaar om de betreffende accuplus reparatie kabel te bestellen.

Omdat wij graag verder willen besluit ik de stekker te overbruggen om te kijken of circuit nu gesloten is. Dit deel is een onderdeel van een in serie staandzo genaamd hv interlock loop circuit. Bij een onderbreking op welke manier dan ook zal het hoog voltage systeem niet werken. Door te meten aan de loop weten we dat het systeem nu gesloten is en werkt.

Ok deze storing is nu weg en zo werken we het lijstje af. Een voor mij opvallende foutcode welke nu nog over is trekt mijn aandacht.

Deze foutcode kennen wij automonteurs niet uit de motorvoertuigentechniek. Echter komt mij deze benaming wel bekend voor uit mijn opleiding electrotechniek.

He gaan wij dit oplossen? Ook hier lezen wij ons goed in en gebruiken een tool waar wij deze functie mee uit kunnen voeren.

Het valt niet mee maar we vinden de in te voeren code zoals hierboven beschreven

We zijn blij met het resultaat, de auto start op en we kunnen rijden. De kleine motor slaat ook aan om bij te laden.

Ook werkt het laden via de de laadkabel en het net ook weer.

Tevens hebben we de taalwijziging aangepast. Het autobedrijf is blij met het resultaat en ook wij zijn weer een ervaring rijker.

Contact

Bel ons
0545 28 76 85
0653 27 57 33
Adres
Parallelweg 24
7151 ZZ Eibergen